تور های بیر سفر

توصیه های مراقبتی و ضروری قبل از سفر ایرانیان به اوکراین

توصیه های مراقبتی سفر به اوکراین ؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف به کلیه هموطنان گرامی که قصد مسافرت با هر انگیزه ای به اوکراین را دارند نکات مراقبتی و ضروری جهت راهنمایی و پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه ناگوار به منظور سفر ایمن و مطمئن را اعلام می دارد.

برای ورود به کشور اوکراین، اتباع جمهوری اسلامی ایران می بایست برای اخذ روادید این کشور اقدام نمایند. قابل ذکر می باشد که اتباع جمهوری اسلامی ایران جهت صدور روادید اوکراین می توانند به:

آدرس اینترنتی: iran.mfa.gov.ua   تلفن بخش کنسولی (۸۸۰۳۵۱۷۵ ۲۱ ۹۸) و نمابر بخش کنسولی (۸۸۰۶۳۰۷۴ ۲۱ ۹۸)مراجعه نمایند.

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ونک، پلاک ۱۲۰

ای میل: emb_ir@mfa.gov.ua

زمان کاری: دوشنبه تا چهارشنبه

تحویل مدارک به سفارت: ۹:۰۰ الی ۱۳:۰۰

دریافت مدارک به سفارت: ۱۶:۰۰ الی ۱۷:۰۰

نکات ضروری جهت متقاضیان سفر قبل از تهیه روادید اوکراین:

– از جمله ویژگی های روادید اوکراین ذکر مقطع روادید و مدت اقامت می باشد. منظور از مقطع روادید، محدوده زمانی که متقاضیان روادید در آن مقطع می توانند به اوکراین سفر نمایند و منظور از مدت اقامت روادید محدوده زمانی از مقطع ورود به اوکراین تا زمان خروج می باشد که متقاضیان مجاز بوده تا در کشور اوکراین اقامت داشته باشند.

– چنانچه دارندگان روادید مایل به تمدید اقامت باشند رعایت شرایط و نکات ذیل ضروری است .پس از دریافت روادید از سفارت اوکراین در ایران چنانچه مایل باشند بیش از سه ماه اقامت گزینند، دارندگان روادید می بایست بر اساس قوانین مهاجرتی اوکراین قبل از اتمام دوره سه ماهه اقامت به اداره دولتی امور مهاجرت (آویر) مراجعه و جهت ثبت و درج مهر ثبت تمدید اقامت مبادرت ورزند.

– دارندگان روادید اوکراین چنانچه از مدت اقامت مجاز آنان بیش از حد ذکرشده در روادید به طول انجامد، اضافه اقامت غیرمجاز قلمداد شده و می بایست در ازای اضافه اقامت جریمه نقدی به مبلغ ۱۰۰۰ گریونا معادل تقریبی ۴۰ دلار را پرداخت نموده تا پس از آن مجوز خروج از کشور صادر گردد.

– چنانچه اطلاعات مندرج در فرم های صدور روادید متقاضیان با اظهارات شفاهی آنان هنگام ورود به فرودگاه ها و دیگر مبادی ورود به اوکراین مغایرت داشته باشد متقاضیان سفر بعضا با مصاحبه مامورین مرزبانی اوکراین رو به رو شده و در صورت مغایرت اظهارات شفاهی آنان با اطلاعات مندرج در فرم های ارائه شده به سفارت اوکراین این امر نقض مقررات اوکراین قلمداد گردیده و دارندگان روادید از این کشور اخراج خواهند شد.

– همراه داشتن مدارک زیر برای کلیه هموطنانی که قصد ورود به اوکراین را دارند الزامی می باشند:

– داشتن گذرنامه با اعتبار بیش از ۶ ماه.

– داشتن بلیط برگشت از اوکراین.

– همراه داشتن ارز کافی برای سفر حداقل به میزان یک هزار دلار.

– متقاضیان سفر به اوکراین در هنگام ورود به اوکراین اظهارنامه ارزی را در صورت داشتن بیش از ۱۰ هزار دلار آمریکا تکمیل نموده تا چنانچه در هنگام خروج مقامات گمرکی آن را از متقاضیان درخواست نمایند امکان ارائه آن به مامورین گمرکی وجود داشته باشد. (لازم به توضیح است در صورت عدم ارائه اظهارنامه ارزی بیش از ۱۰ هزار دلار تمامی ارز فرد خاطی برابر با قانون گمرکی اوکراین مصادره و به خزانه دولت واریز خواهد شد و هیچ راه برگشت وجود ندارد)

– حمل داروهای درمانی (شامل ترامادول و دیگر داروهای اعتیادآور) تنها با همراه داشتن نسخه پزشکی تایید شده توسط سفارت اوکراین در ایران امکان پذیر می باشد.

– توصیه می گردد هنگام خرید از فروشگاه ها، برچسب مخصوص فروشگاه بر روی کارتون ها و بسته های خرید باز نشود و رسید پرداخت برای مواقع مورد نیاز حفظ گردد.

– پرهیز از جدل و مجادله های منجر به نزاع، یادآوری این نکته برای هموطنان گرامی ضروری است که با توجه به قوانین اوکراین در صورت بروز نزاع ولو اینکه منجر به صلح و سازش شود، جنبه عمومی جرم از نظر مراجع قضایی اوکراین قابل پیگیری بوده که در مواردی به دلیل بر هم زدن نظم عمومی طرف خارجی از کشور اوکراین اخراج گردیده است.

– ایرانیانی که قصد مسافرت به اوکراین را دارند، می بایست ضمن هوشیاری کامل، مراقب باندهای بین المللی قاچاق انسان باشند که با انواع فریب و دادن وعده های دروغین تهیه روادید کشورهای اروپایی، مشتریان خود را جهت اعزام به سایر کشورهای اروپایی، به دام انداخته و پیشنهاد مسافرت به اوکراین را به متقاضیان می نمایند و با اخذ روادید سه ماهه آنان را در اقامتگاه های ارزان قیمت در حاشیه کی یف سکنی داده و سپس با انواع تهدید و به بهانه پایان یافتن مجوز روادید، آنها را در حالی که تمام سرمایه خود را از دست داده مجبور به بازگشت به کشور می نمایند و این رخداد ناگوار برای آنان به علت ساده لوحی متقاضیان، زیان های جبران ناپذیری را به بار می آورد. در این خصوص می توان به سرنوشت حداقل سه خانواده از هموطنان ایرانی که در سال ۱۳۹۱ برای آنان این رخداد اتفاق افتاده اشاره نمود.

– حمل، نگهداری و مصرف هرگونه مواد مخدر در اوکراین با مجازات بین ۵ تا ۱۲ سال زندان به همراه است، لذا توصیه می گردد هموطنان عزیز و مسافرین محترم از حمل بار یا تحویل و نگهداری وسایل افراد ناشناس و غیر مطمئن در مسیرهای رفت و برگشت از کی یف و به تهران و بالعکس جدا خودداری نمایند.

– به علت بروز برخی موارد سرقت توام با زور و کیف قاپی، توصیه می گردد هموطنان گرامی از حمل هرگونه ارز و اشیاء گران بها و غیرضروری درمعابر و اماکن عمومی خودداری نمایند. همچنین قابل ذکر است که بزه های جزئی خیابانی همچون کیف قاپی، باج گیری توام با تهدید و ارعاب و بعضا ایجاد مزاحمت ها برای اتباع خارجی از سوی برخی افراد نژاد پرست و سرقت های مسلحانه از منازل در شب درمناطق حاشیه نشین شهر، از جمله ناهنجارهای اجتماعی معمول جامعه رو به پیشرفت اوکراین است.

– بیماری ایدز یکی از خطراتی است که برابر با گزارش سازمان بهداشت جهانی جامعه اوکراین را با تهدید جدی مواجه می نماید. به کلیه هموطنان گرامی توصیه می گردد در صورت سفر به این کشور دقت و حساسیت لازم به ویژه در زمینه بیماری های مقاربتی را به عمل آورند. لازم به یادآوری می باشد که از جمله عوامل اصلی شیوع ایدز در اوکراین روابط جنسی جوانان ارزیابی شده است.

– بعضی هموطنان به بخش کنسولی گزارش نموده اند که برخی از باندهای تبهکار اوکراین با استفاده از کارت های جعلی پلیس یا مامورین اداره مهاجرت با معرفی خود به عنوان پلیس مخفی و با شگردها و ترفندهای فریب کارانه خواهان کنترل مدارک، رویت اوراق شناسایی و بازدید بدنی مسافرین خارجی شده، و بدین وسیله اقدام به کلاهبرداری از جهانگردان می نمایند. لذا توصیه می گردد به محض برخورد با اینگونه افراد با خونسردی درخواست مدارک معتبر نموده و در صورت مشکوک بودن، مراتب را به نزدیک ترین مرکز پلیس و سفارت جمهوری اسلامی ایران (شماره تلفن بخش کنسولی: ۰۴۴۲۵۳۸۵۰۱) اطلاع دهید.

– قابل ذکر است چنانچه هر یک از هموطنان ایرانی مرتکب جرمی شوند که در دادگاه اوکراین محکومیت به همراه داشته باشد علاوه بر طی دوره محکومیت خود در کشور اوکراین، پس از بازگشت به وطن خود، جرم مزبور در پرونده قضایی آنان ثبت گردیده و ممنوع الخروج خواهند شد.

– سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف به اطلاع دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه های اوکراین را دارند می رساند که در کشور اوکراین فقط ۸ دانشگاه اوکراین شامل دانشگاه پلیتکنیک کی یف (دانشگاه ملی فنی اوکراین)؛ دانشگاه ملی تاراس شفچنکو؛ دانشگاه ملی سازه و معماری کی یف؛ دانشگاه ملی هوافضا در کیف؛ دانشگاه ملی هوانوردی خارکف؛ دانشگاه فنی سازه و معماری خارکف؛ دانشگاه رادیوالکترونیک خارکف و آکادمی ملی علوم اوکراین می باشند که گواهی نامه تحصیلی آنان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران پذیرفته می شوند.

– به متقاضیان سفر به اوکراین یادآوری می گردد که در ایام برگزاری جشن ها و مناسبت های عمومی در کشور اوکراین، اکثر موسسات دولتی و رسمی تعطیل می باشند لذا به هموطنان گرامی توصیه می گردد تا قبل از عزیمت به این کشور برنامه مسافرتی خود با در نظر گرفتن تعطیلات رسمی دراوکراین که ذیلا جدول تعطیلات سالیانه اوکراین ارائه شده است تنظیم نمایند.

تعطیلات رسمی در اوکراین

مناسبت روزهای تعطیل
سال نو میلادی ۱ ژانویه
عید میلاد مسیح ۷ ژانویه
روز جهانی زن ۸ مارس
روز بین المللی کارگران از ۱ الی ۲ می
عید پاک ۵ می
روز پیروزی ۹ می
عید تثلیث ۲۳ ژوئن
روز قانون اساسی ۲۸ ژوئن
روز استقلال ۲۴ اوت

لازم به توضیح است در کشور اوکراین تعطیلات پایان هفته در روز های شنبه و یک شنبه می باشد.

همچنین چنانچه روزهای تعطیل عید پاک و عید تثلیث مقارن با یکی از روزهای تعطیل پایان هفته مواجه شود بر اساس مصوبه هئیت دولت اوکراین یک روز بعد از پایان هفته روز تعطیل قلمداد خواهد شد.

منبع : سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.