تور های بیر سفر

تور آنتالیا

تور آنتالیا

تور آنتالیا

تور آنتالیا ؛ آنتالیا در ترکیه که معنای کلمه ی آنتالیا خانه ی آتالوس است. این شهر توسط آتالوس دوم بنا گردیده، باستان شناسان طول عمر این شهر را ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می دانند.
در ۱۳۳ سال پیش از میلاد شهر آنتالیا جزئی از امپراطوری پر رونق روم بوده است. در برخی منابع هم آمده که در سال ۱۳۳ پیش از میلاد دزدان دریایی به آنتالیا حمله کرده و بر آن مسلط شدند. در دوران بیزانس آنتالیا از محبوب ترین شهرهای جهان محسوب می شد. شهر آنتالیا بین سال های ۱۳۲۱ تا ۱۴۲۳ میلادی به عنوان پایتخت سلسله ی سلجوقی شناخته می شد، در همه ی سفرنامه های کهن که از گذشتگان دور به یادگار مانده ،از آنتالیا به عنوان شهری سرسبز و پر رونق یاد شده است.
به دلیل وجود خاک حاصلخیز، کشاورزی ریشه ی دیرینی در این ناحیه داشته است، به طوری که در دوران امپراطوری روم انواع میوه های آنتالیا به مصر صادر می شدند. در قرن بیستم ترکان زیادی از قفقاز و بالکان به آنتالیا مهاجرت نمودند. که همین دلیلی برای افزایش جمعیت این شهر گشت.

آبشارهای دودن آنتالیا

قدری که از مرکز شهر آنتالیا فاصله بگیریم با طبیعتی زیبا و باشکوه رو به رو می شویم. آبشارهای دودِن مجموعه ای از آبشارهای دلربا هستند که بسیار معروفند و مجموعه ای از دو آبشار هستند که با فاصله از هم قرار گرفته اند. منشأ این آبشارها رودخانه ای به همین نام است که در نهایت به آبشارهای دودن می رسد و خود به دریای مدیترانه می ریزد.

می توان آبشارهای دودن را به دو بخش بالا و پایین تقسیم کرد که آبشارهای بالایی در محدوده شهر آنتالیا قرار داشته، ارتفاعی ۱۵ متری و عرضی ۲۰ متری دارند. خوب است بدانید که آبشارهای بالایی فاصله ای ۱۴ کیلومتری از مرکز شهر آنتالیا دارند. وقتی به این آبشارهای جذاب می رسید، در اطراف رستوران ها و کافه هایی می بینید که برای گذران ساعاتی چند در طبیعتی دوست داشتنی، بسیار مناسبند.

اگر بخواهیم به آبشارهای پایینی برسیم، باید پا به دل طبیعت گذاشته و دنباله رودخانه دودن را بگیریم. از میان غارهای جذاب، گیاهان بی نظیر و جانواران دوست داشتنی خواهید گذشت و در نهایت در نزدیکی ساحل لارا، به آبشارهای بخش پایینی می رسید. این بار آبشاری زیبا می بینید که ارتفاعی در حدود ۴۰ متر دارد و با غرش و شکوهی بی نظیر وارد دریای مدیترانه می شود و پژواکش تا کیلومترها در طبیعت اطراف می پیچید.

رفتینگ و قایق سواری در رودخانه دودن

در میان دو آبشار دودن و در رودخانه دودن، امکان چند تفریح جذاب و آبی برای شما مهیاست. از آن جمله می توان به رفتینگ، قایق سورای، شیرجه در آب و البته زیپلاین اشاره کرد.

 سرزمین شنی آنتالیا

سند لند یا سرزمین شنی آنتالیا ، یک نمایشگاه بین‌ المللی مجسمه های شنی در فضای باز است؛ آثار این نمایشگاه عظیم توسط موسسه جهانی طراحی آثار هنری سازماندهی می شوند. این مکان شگفت انگیز و عجیب که نام دیگر آن موزه مجسمه سازی شنی آنتالیا، و مساحت فضای آن ۷۰۰۰ متر مربع است، از بزرگترین رویدادهای دنیای هنر مجسمه سازی با شن و ماسه به شمار می آید؛

سرزمین شنی
مجسمه های سرزمین شنی آنتالیا

قلعه پنبه ای

قلعه پنبه‌ای یا همان باقیمانده‌های شهر ویران هیراپولیس از سنگ‌های تراورتن دراماتیک تشکیل شده است که تنها در چند کشور دنیا مانند چین، ایران، آمریکا و افغانستان یافت می‌شوند. البته می‌توان ادعا کرد که هیچ‌کدام از این سنگ‌ها به زیبایی استخرهای پاموک کاله نیستند و در طول هزاران سال از سنگ‌آهک و با کمک چشمه‌های آب فراوان ایجاد شده‌اند.

در پاموک می‌توان ساختمان‌ها و خیابان‌ها، معابد، حمام‌ها، بقایای تئاتر یونانی و شهر آبگرم رومی یعنی هیراپولیس را مشاهده کرد و حتی در یک استخر زیبای پر شده با آب گرم ۳۶ درجه، که در آن ستون‌های غرق شده از دوران قرون وسطی وجود دارند، به شنا و غواصی بپردازید.

اگر قصد بازدید از پاموک کاله را دارید و قصد استفاده از ماشین شخصی یا کرایه‌ای را دارید، می‌توانید در عرض ۳ ساعت از کوش آداسی به آنجا برسید. این جاذبه گردشگری حدود ۴ ساعت از آنتالیا و ۵ ساعت از بدروم فاصله دارد. البته اگر خود را به شهر دنیزلی رسانده‌اید، بهترین گزینه استفاده از اتوبوس است که می‌توانید درعرض ۴۰ دقیقه خود را به این قلعه پنبه‌ای برسانید.

قلعه پنبه ای
تصویری زیبا از استخرهای پاموک کاله

آنتالیا در دوران باستان

در سال های اخیر شواهدی از وجود زندگی در آنتالیا در دوران پارینه سنگی پیدا شده است، این را از آثاری که در غاری تاریخی در ۳۰ کیلومتر شمال آنتالیا کشف شد دریافتند. همچنین در افسانه های یونان باستان از آنتالیا با نام پام فیلیا نام برده شده است.
در قرن ۷ پیش از میلاد آنتالیا جزیی از امپراطوری لیدیه ( Lycia ) بوده است که در جنگ سارد این امپراطوری از ایرانیان شکست خورده و فروپاشیدند.
با مطالعه ی تاریخ آنتالیا در می یابیم که از کهن ترین شهر های آسیایی می باشد و به دلیل آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خوب منطقه همیشه مورد توجه حکومت های قدرتمند واقع می شد.

دانستنی های مهم درباره آنتالیا

برای سفر به هر شهر و کشور جدیدی لازم است ابتدا کمی با نکات اصلی و کاربردی آن ناحیه آشنا شویم. که در زمان سفر به مشکل بزرگی برخورد نداشته باشیم. در این قسمت به نکات مهم و ضروری درباره ی شهر توریستی آنتالیا خواهیم پرداخت.

زبان مردم: ترکی استانبولی. باید توجه داشته باشید که اگر انگلیسی هم می دانید برای ارتباط برقرار کردن با مردمان آنتالیا کافی ایست و اغلب آن ها به این زبان هم مسلط هستند.

واحد پول رایج: لیر ترکی ( ترکیش لیرا ) که هر ۱ لیر حدودا ۱۰۵۰ تومان است، البته با دلار هم می توان در این شهر رفع نیاز کرد.

وضعیت اقتصادی : محوری اصلی اقتصاد آنتالیا بر روی صنعت توریست می چرخد. همچنین کشاورزی و دامپروری نیز از مشاغل مردمان آنتالیا است.

سوغات شهر

ظروف مسی، سنگ های چشم نظر، گلیم دست باف، چرم، جواهرات دست ساز، پوشاک و منسوجات، ادویه، کتاب های تاریخی، انواع وسایل تزئینی خانه و …

وضعیت بهداشت: آژانس توسعه ی غرب مدیترانه BAKA پشتیبان بهداشتی شهر آنتالیا است، گردشگرانی که از تورهای تفریحی گردشی این کشور استفاده می کنند همگی تحت نظر بیمه می باشند. که زیر نظر پروژه ی سلامت گردشگران می باشد. این شهر دارای بیمارستان های دولتی متعددی ایست که در ارتقا کیفیت بهداشت در این شهر نقش بسزایی دارند.

وضعیت تحصیل: اصلی و بزرگ ترین دانشگاه آنتالیا دانشگاه بین المللی آن است. که ۳۰ درصد جمعیت دانشجوی این شهر را در خود جای داده. در این دانشگاه به ۵۵ زبان گوناگون صحبت می شود و دانشجویان از ۹۰ کشور مختلف برای تحصیل گرد هم آمده اند.

 

بهترین فصل سفر

آنتالیا شهری ساحلی است و از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار است.

بهار: دمای هوا معتدل بوده، رطوبت چندانی ندارد و با وجود تابش آفتاب، درجه حرارت شهر زیاد بالا نیست.

تابستان: گرم و خشک با تابش نور گرم خورشید، میانگین هوا ۳۰ تا ۳۵ درجه

پاییز: هوای معتدل و رو به سرما همراه با بارش باران های سیل آسا.

زمستان: معتدل و بارانی، به دلیل وجود امواج زیاد در سواحل هوا سرد نمی شود و بارش برف در آنتالیا بسیار نادر است. میانگین دمای هوا در زمستان ۱۹ تا ۱۵ درجه ی سانتی گراد است اما رطوبت هوا زیاد است، میانگین رطوبت در این فصل ۶۴ درصد می باشد.

طول پرواز تهران تا آنتالیا با پرواز مستقیم حدود ۳ ساعت و نیم و با پرواز غیر مستقیم و توقف در استانبول حدود ۵ ساعت و نیم می باشد.

میزان سفر سالانه گردشگران به آنتالیا

 

 توریستان اغلب به دلیل آثار تاریخی زیاد و سواحل دیدنی این شهر به آن سفر می کنند، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۲ میلیون توریست خارجی و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۶ میلیون گردشگر به این شهر آمدند، که این کاهش به دلیل تنش و ناآرامی های سیاسی موجود در این سال بود، از میزان سفر گردشگران در سال ۲۰۱۶ میلادی هم هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما این مقدار باز هم کاهش پیدا کرده است.

منبع: کارناوال و بادساگروپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.