تور های بیر سفر

شهر وان ترکیه

شهر وان ترکیه ؛ وان بزرگترین شهر در شرق ترکیه است که مرکز استان وان می‌باشد. این شهر یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است با جمعیتی نزدیک به ٣۶۱،۱۶۳ نفر. در سطح شهر وان به دلیل قوانین ضد زبان کردی کشور ترکیه در دهه های گذشته ، گویش غالب زبان ترکی می باشد ولی واقعیت این است که قریب به اتفاق آنها کرد می باشند و در انتخابات نیز احزاب کردی با اختلاف بسیار پیروز می شوند. 

این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان از شرق به کوههای مرتفع سیاه کوه و اِرک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده است.

عمده شهرت جهانی این شهر در دنیا به دلیل وجود گربه‌های سفید پشمالویی با یک چشم آبی و دیگری زردرنگ است که به گربه وان مشهوراند.

همچنین وان نام دریاچه‌ای است که شهر وان در شرق آن واقع است.

جاذبه‌های گردشگری شهر وان ترکیه

  • قلعه وان
  • دریاچه وان
  • کلیسای آختامار
  • آبشار مرادیه
  • گربه وان

سنگ نوشته خشایارشاه در شهر وان ترکیه


در قسمت جنوب شرقی ارگ شهر وان یک سنگ نوشته از خشایارشاه در سال ۴۸۶-۴۶۵ قبل از میلاد وجود دارد. 
کتیبه ای به سه خط پارسی باستان، بابلی و ایلامی که سنت همیشگی امپراتوری بزرگ هخامنشی و شاهان آن بوده است. شاید جالب باشد بدانید این سنگ نوشته تنها سنگ نوشته باقی مانده از هخامنشان در خارج ار مرزهای ایران می باشد. به رسم نگارش هخامنشیان پس از ستایش اهورامزدا و امشاسپندان در زمین و معرفی نژاد و تبار خود به قوانین مملکت داری پرداخته شده است.
آثار تاریخی به جا مانده از پارتیان و ساسانیان در شهر وان بسیار دیده می شود.

 

قلعه وان در شهر وان ترکیه

قلعه وان قلعه‌ای است برفرازکوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه که امروزه به شکل مخروبه‌ای با ستونهای عظیم و دیوارهای سربه فلک کشیده درآمده‌است.

قدمت این قله به قرن ۹ قبل از میلاد می‌رسد.

قلعه-وان

 

دریاچه وان در شهر وان ترکیه

دریاچهٔ وان  بزرگترین دریاچه ترکیه که در غرب شهر وان و شرق ترکیه نزدیک مرزهای ایران قرار گرفته است.

 در بخش شمال‌غربیِ این دریاچه، کوه سبحان  به ارتفاع ۴٬۰۵۸ متر و در قسمت جنوبی آن، کوه‌های اختیار شهاب  قرار گرفته‌اند.شکل گرفتن دریاچهٔ نمکیِ وان ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی در سالیان دراز بوده‌است. آب آن ازجویبارهایی که از کوهها سرازیر است، تأمین می‌شود. این دریاچه ۱۲۰ کیلومتر درازا، ۸۰ کیلومتر پهنا دارد، و ژرفای میانگینِ آن ۱۷۱ متر است (ژرف‌ترین بخش آن ۴۵۱ متر است). مساحت وان به ۳٬۷۵۵کیلومتر مربع می‌رسد.

دریاچه-وان

کلیسا و جزیره آختامار در شهر وان ترکیه

جزیره آختامار جزیره‌ای است در دریاچه وان ترکیه.

نام آختامار ارمنی است.

کلیسای صلیب مقدس، کلیسایی است در فاصله ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان بر روی جزیره آختامار.

این کلیسا با معماری ارمنی مانوئل و  مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده است.

کلیسا-آختامار

 

 

آبشار مرادیه در شهر وان ترکیه

آبشار مرادیه

در ۸۸ کیلومتری شمال شهر وان ترکیه آبشار زیبای مرادیه قرار دارد.

آبشار-مرادیه

 

گربه وان

گربه وان  نژادی از گربه است که بیشتر در شهر وان در ترکیه دیده می‌شود. این گربه سفید و پشمالو با یک چشم زرد و چشم دیگر آبی است.

این نوع گربه باعث شهرت جهانی این شهر شده است.

گربه-وان

غذا و خرید در شهر وان ترکیه


از جاذبه های اصلی ترکیه غذا و خرید می باشد. نگران غذا نباشید چرا که رستوران های ایرانی زیادی در این شهر کوچک خواهید دید. البته که یکی از لذت های سفر خوردن غذاهای محلی می باشد. رستوران هایی که مملو از گردشگران و مردم محلی می باشد که مشتاقانه منتظر غذاهای سفارش داده شده می باشند. از جمله غذاهای مشهور شهر وان ترکیه می توان به کباب مولانا ، کباب آدانا ، اسکندر کبابی ، پاتلیجان کبابی ، لاه معجون ، پیده ، کوفته ‏، چوپ شیش و دونر می باشد. اما نباید صبحانه مشهور (وان ‏کاهوالتیسی) را از دست بدهید. این صبحانه لذیذ که البته تا حدود زیادی پر کالری هست دریک سفره رنگی برای مهمانان سرو می شود. 
و اما خرید 
به طور کلی بازارهای شهر وان ترکیه در دو راسته خیابان اصلی خلاصه میشوند. خیابان های کارابکرا و جمهوریت که مملو از برند های معروف دنیا می باشد. به جز فروشگاه های برند های معروف دنیا هایپر مارک هاو فروشگاه های بزرگ برای خرید سوغاتی خوردنی از جمله پنیر و عسل مورد توجه گردشگران قرار دارد.

منبع : ویکی پدیا و fiand a tour

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.